יהלומים צבעוניים

מהם יהלומים צבעוניים? מה צריך לדעת לפני רכישתם? האם יהלום ורוד הוא הכי יקר?

יהלומים צבעוניים (נקראים גם יהלומי פנסי) Diamonds Fancy מוכרים לנו בעיקר מהשטיח האדום בהוליווד ונחלתם של הסלבריטאים והאמת היא שיהלומים צבעוניים טבעיים הם מאוד מאוד נדירים ומאוד יקרים.


 מהם יהלומים צבעוניים?

יהלומים צבעוניים טבעיים הם יהלומים שצבע שהיהלום שלהם אינו לבן אלא הם מגיעים מן הטבע בצבעים שונים כגון: ורוד, צהוב, ירוק, כחול ואף אדום. כולם יודעים כי יהלומים לבנים הם נדירים, אולם יהלומים צבעוניים נדירים אף יותר, כך יהלומים בצבעי הפנסי מהווים פחות מ-1% מסך יהלומי הגלם מיוצרים ברחבי העולם ובנוסף בכל שנה, כמות זו מתכווצת בהתמדה.

על מנת לסווג יהלומים צבעוניים טבעיים הם נשלחים לתיעוד במכון גמולוגי כגון GIA ,HRD,   או IGI. 

בשפה המקצועית יהלום צבעוני נקרא - יהלום פנסי, כלומר חגיגי וזאת כדי לתת אינדיקציה על צבעו החגיגי השונה מלבן.


דירוג יהלומים צבעוניים

כל יהלום בין אם הוא לבן או צבעוני עובר דירוג על ידי גמולוג מוסמך, באותו האופן גם יהלומים צבעוניים עוברים דירוג אולם בשונות מסוימת. עבור יהלומים צבעוניים ניתן דגש משמעותי על הצבע ואיכותו, וכן נוכחות צבעים נוספים ביהלום ועבור יהלום צבעוני דירוג הניקיון מקבל במה משנית לאיכות הצבע. יהלומים בצבעי פנסי המופיעים עם צבע אחד דומיננטי נחשבים יקרים מאוד, כך למשל יהלום ורוד פנסי, יהלום כחול פנסי וכדומה יהיו בעלי מחירים מרקיעי שחקים, לאספנים ולבעלי ממון בלבד. 


הפרמטרים להערכת יהלום צבעוני 

 משקל היהלום - משקל היהלום הצבעוני משפיע רבות על מחירו שכן בעקבות נדירותם קשה למצוא בטבעת יהלומים צבעוניים גדולים, כיום בשוק נסחרים יהלומים צבעוניים להשקעה גם במשקלים קטנים כגון חצי קראט, מלאי המכרות מתרוקנים ויהלומים צבעוניים הם מצרך נדיר של ממש.

צבע היהלום - בשונה מיהלומים לבנים בהם דירוג הצבע הוא למעשה היעדר צבע, צבעם של יהלומים צבעוניים מתייחס לנוכחות של צבע - יהלום ורוד, יהלום כחול, יהלום ירוק וכדומה. יהלומי פנסי ורודים וכחולים נחשבים נדירים ביותר ואילו יהלומי פנסי צהובים וחומים נחשבים זולים יותר (אולם עדיין נחשבים נדירים).

עוצמת הצבע - עוצמת הצבע גם היא מהווה פרמטר המשפיע על מחיר היהלום, ככלל ביהלומים צבעוניים ככל הצבע יותר נוכח כך היהלום נחשב נדיר יותר. נסו להשוות את צבעו של קוניאק עמוק לצבעו של תה, צבע הקוניאק הוא חזק יותר. יהלומים בצבע פנסי מדורגים על ידי הדירוגים הבאים, ככל שעצימות הצבע גבוהה יותר כך יעלה המחיר.

Light – נוכחות צבע קלה מאוד

Fancy Light – נוכחות צבע קלה

Fancy – נוכחות צבע

Fancy Intense – נוכחות צבע חזקה

Fancy Deep – נוכחות צבע עמוקה

Fancy Vivid – נוכחות צבע עזה ( היקר ביותר והנדיר ביותר)   

נוכחות צבע נוספת - בגלל אופן היווצרות היהלומים הצבעוניים, ברוב היהלומים הצבעונים קיימת נוכחות של צבע נוסף, כך נוכל למצוא יהלומים כחולים-אפורים, ורודים-סגולים, צהובים-ירקרקים וכו׳. ככלל יהלום בו נמצא רק צבע אחד טהור נחשב נדיר יותר מיהלום ובו נוכחות של יותר מצבע אחד. כאשר יהלום מופיע עם צבע משני (overtone) מחירו יהיה פחות יקר מיהלום בעל צבע אחד בלבד.


 תכשיטים וטבעות אירוסין משובצות יהלומים צבעוניים או טבעת אירוסין יהלום ורוד הם טרנד בעשור האחרון, קיים פתרון לעלות הגבוהה של היהלומים הצבעוניים הטבעיים והיא יהלומים שעברו טיפול צבע - יהלומים צבועים, אלו הם יהלומים אשר באמצעות מיכון ומאיצי חלקיקים שונה להם מבנה הפנימי והם נהפכו להיות צבעוניים. גם יהלומים אלו יכולים להיות יקרים יותר מיהלומים לבנים תלוי באיכות היהלום והטיפול.


 יהלומים ורודים

בבריטניה, המלכה אליזבת השנייה וגם ויקטוריה בקהאם, זמרת ה"ספייס גירלס" לשעבר ואשתו של שחקן הכדורגל האהוד דיויד בקהאם, שתיהן ידועות בהעדפתן המיוחדת ליהלומים ורודים. אחד מתכשיטי היהלומים האהובים ביותר על המלכה אליזבת הוא סיכת קישוט מעוצבת כפרח עם יהלומים ורודים במשקל כולל של 23.6 קראט. ויקטוריה בקהאם, שנודעת בין היתר גם כאחת ממובילות הדרך בתחום האופנה, עונדת בגאווה את טבעת האירוסין שקיבלה מהכדורגלן המפורסם, בה משובץ יהלום ורוד יוקרתי.

מדענים התעמקו מאז ומעולם בשאלה מה נותן ליהלום גוון ורוד? כיום יש רק מעט מאוד מידע גיאולוגי על יהלומים ורודים. מה שידוע הוא, שבניגוד לכל צבעי היהלומים האחרים שנוצרים בצורה טבעית, היהלום הוורוד לא נוצר בשל עקבות של חומרים זרים שנלכדו בתוך מבנה היהלום במהלך היווצרותו. היהלומים הוורודים הטבעיים מקבלים את צבעם בשל מסלולי שבירת האור על דפנותיהם. הפרעות במהלך צמיחתו הטבעית של היהלום יוצרים מסלולים ששוברים את האור באופן שונה מאשר ביהלום שתהליך צמיחתו לא הופרע כלל. האור שנשבר במסלולים אלה יוצר גוון ורוד שמשתקף באבן היקרה. ככל שההפרעה לצמיחת היהלום הייתה גדולה יותר, כך משתנה המבנה הטבעי של היהלום יותר ויוצר צבע ורוד חזק יותר.

אחד מהיהלומים הוורודים הידועים נתגלו כאשר סוחר יהלומים אמריקני ידוע שילם 45.6 מליוני דולרים עובר יהלום ורוד טבעי במשקל 24.78 קראט ובחיתוך אמרלד. יהלום זה קיבל דירוג צבע של ורוד עז על ידי המכון הגמולוגי של ארה"ב במכירה הפומבית בסאות'בי.

האם כל היהלומים הוורודים הטבעיים הם יקרים? למעשה, מחיריהם של יהלומים בקטגוריה הוורודה נעים בטווח רחב מאוד. המחירים ליהלומים בורוד בהיר דומים למחיריהם של יהלומים איכותיים בגוון צהוב, ואינם יקרים מאוד, באופן יחסי. מהצד השני של טווח המחירים קיימים היהלומים שצבעם ורוד עז, שערכם דומה יותר לזה של היהלומים הטבעיים הכחולים. ככל שהגוון הורוד של היהלום קלוש יותר, כן נדירותו פחותה יותר ומחירו בהתאם. לכן היהלומים שצבעם ורוד עז, ואפילו סגול, אהובים במיוחד על אספני היהלומים ומחיריהם משקפים את נדירותם ואת ערכם הגבוה. 


 יהלומים כחולים

מחקרים מראים כי הצבע הכחול הוא הצבע הנדיר ביותר בטבע. לכן, השילוב בין צבע נדיר זה לבין הקריסטל הטבעי היקר ביותר יוצר ללא ספק את אחד מאבני החן הצבעוניות היפות ביותר והנחשקות ביותר בהיסטוריה האנושית, עד ימינו. דיווחים בלתי רשמיים מוסרים כי במהלך שנת 2010 התגלה היהלום הכחול הטהור הגדול ביותר במכרה קולינן, במשקל אחד וחצי קראט לאחר ליטוש. מכרה קולינן ידוע כמכרה הפורה ביותר בעולם עבור יהלומים כחולים. נתון זה הוא מרשים במיוחד לנוכח העובדה כי רק %0.1 אחוזים מהיהלומים הצבעוניים באופן טבעי נחשבים לכחולים טהורים.

טווח המחירים ליהלומים כחולים הוא רחב באופן יחסי, בשל הדרישה הקיימת בשוק לכל רמות חוזק הצבע. יהלומים שבהם הצבע הכחול הוא קלוש והיהלום כמעט שקוף לחלוטין הם בעלי ערך גבוה, וכן היהלומים הכחולים בעלי צבע עז ובולט. עובדת היותם של היהלומים הכחולים בעלי הצבע העז כה נדירים גורמת לכך שמחירם לקראט מגיע עד סכומים של שבע ספרות ויותר. בשנים האחרונות השפיעו שני מאורעות משמעותיים על מחיריהם של היהלומים הכחולים. המאורע הראשון היה העובדה שמכרה קולינן, החשוב שבמכרות היהלומים הכחולים, עבר את שיאו מבחינת היכולת למצוא בו יהלומים, וכך הפכו היהלומים הכחולים לנדירים יותר בהשוואה לבעבר. האירוע השני הוא שמחירי היהלומים הכחולים במכירות הפומביות ברחבי העולם הרקיעו לשיאים חדשים, תופעה שמעלה את מחירי אבני החן בכל רמות המחיר ובכל הסוגים, ברחבי העולם. היהלומים הכחולים נחשבים כהשקעה טובה לטווח הארוך. ההשערה הרווחת היא שבשנים שיבואו המקום היחידי בו ניתן יהיה למצוא יהלומים כחולים טבעיים וטהורים הוא בכספות של עשירי העולם, ולא יהיו כבר יהלומים כאלה בנמצא במעמקי האדמה.


 יהלום טיפאני הצהוב

יהלום טיפאני הצהוב הוא אחד מהיהלומים הצבעוניים הגדולים ביותר שנתגלו מעולם, ומשקלו 287.42 קראט. יהלום זה התגלה בשנת 1878 במחצבת קימברלי שבדרום אפריקה. גודלו לאחר חיתוך וליטוש קטן באופן משמעותי, למשקל של 128.54 קראט. הוא נחתך לצורה תלת מימדית סימטרית רבועה שלה תשעים פאות. ליטוש ייחודי זה כולל 32 פאות יותר מאשר הליטוש המסורתי העגול, מה שמגביר את הבוהק של היהלום.

היהלום נרכש על ידי היהלומן צ'ארלס טיפני מניו יורק. הגמולוג שלו, ג'ורג' פדריק קונץ, חקר את האבן במשך שנה תמימה לפני שהחל לחתוך וללטש אותה. הוא הפחית יותר מחצי ממשקלו של היהלום על מנת להביא אותו למצבו הנוכחי. הליטוש התבצע בפאריז. קונץ היה רק בן עשרים ושלוש כאשר ליטש את היהלום הצבעוני היקר. חיתוך וליטוש היהלום המיוחד דרש מקונץ יכולת תובנה ותעוזה יוצאות דופן. קונץ הוסיף עוד פאות רבות לליטוש הרבוע המסורתי והתוצאה הייתה חיתוך בלתי רגיל שגורם ליהלום להחזיר ברק רב ביותר. היהלום הצבעוני ניתן בהשאלה על ידי חברת טיפאני למוזיאון הלאומי לטבע בוושינגטון, והוצגה במהלך שנת 2007. זה היה היהלום הגדול ביותר שהוצג לציבור בארה"ב.

יהלומים צבעוניים הם יקרים מאוד ובוודאי כאשר הם מוצגים בגודל שכזה. רק שתי נשים במהלך ההיסטוריה ענדו את יהלום טיפאני הצהוב כקישוט, הגברת שלדון וויטהאוס ענדה אותו בשנת 1957 לנשף טיפאני בניופורט ברוד איילנד. הוא שובץ לרגל האירוע במחרוזת של יהלומים לבנים. מאוחר יותר ענדה את היהלום הצהוב השחקנית ההוליוודית אודרי הפבורן בשנת 1961 בתצלום שפרסם את הסרט "ארוחת בוקר בטיפאני".

השאירו את הפרטים שלכם ויועצת היהלומים שלנו תחזור אליכם ותענה על כל שאלה שיש לכם

השאירו את הפרטים שלכם ויועצת היהלומים שלנו תחזור אליכם ותענה על כל שאלה שיש לכם